AfterDawn | Downloads | Diskussionsforum | Nyheder
AfterDawn: Forums

Ny SSD HD

Hej

Jeg overvejer kraftigt at opgradere min “gamle” 1TB HD til en SSD HD i min desktop og har i den forbindelse en række spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med.

Jeg er selvfølgeligt klar over at man ikke kan få dem i samme størrelse uden at det koster og vil i den forbindelse gerne bruge den gamle HD som HD Nr. 2 (uden styresystem). Det skulle der vel ikke være noget galt for?

Derudover kunne jeg godt bruge en anbefaling af en ca. 250 GB SSD disk. Mit bundkort har kun SATA-2 / 3GB/S (link), men SATA er vel bagud kompatibelt? Jeg har selv overvejet Intel 520 Series 240 GB, men jeg ved selvfølgeligt ikke hvor meget hastighed jeg mister (men bundkortet kunne jo stå for en udskiftning engang).

VH Skodkim
Der er intet problem i at have en sekundær harddisk til en SSD, men du bør nok fjerne Windows fra harddisken, efter du har installeret det på din SSD, ellers kan det være den starter forkert op. Medmindre du i din Bios specifikt kan vælge SSD'en som første boot-prioritet. Du bør i øvrigt også sætte SSD'en til det første nummereret SATA-stik på dit bundkort (Der står typisk SATA1 på bundkortet).

I din bios bør du desuden ændre din SATA type fra IDE til AHCI i bios. Det giver en række fordele og højere hastigheder med SSD'er. Bemærk, du skal ændre til AHCI før du installere Windows. Læs mere om det på: forum.crucial.com

SATA-porte er bagud-kompatible, og taget i betragtning af priserne på SATA 3-SSD'er, bør du klart vælge et SATA 3-drev.

Intel SSD 520 er bestemt et fornuftigt drev. Det er svært at bevise, men drevet har eftersigende nogle af de mest pålidelige NAND-flash hukommelse og firmware på markedet. Du får desuden en ekstra lang garanti med dette drev, så hvis du vil være på den sikreste side, bør du vælge dette drev.

Hastighedsmæssigt udskiller drevet sig ikke meget fra flokken, da den benytter den samme controller og RAM-type som OCZ Vertex 3, Kingston HyperX SSD, Corsair Force GT, Adata S511 og PNY Professional. Intel 520 ligger dog stadig i den høje ende af denne flok.

Hvis du gerne vil spare lidt penge og have et endnu hurtigere drev (som du nok alligevel ikke vil bemærke før du fixer et SATA 3-bundkort), bør du overveje Samsung 830 med 256 GB til 1.300 kroner, kontra Intel SSD 520 med 240 GB til 1.650 kroner. Modsat stort set alle andre SSD-producenter, står Samsung selv bag alt fra controller, hukommelse og firmwaren til deres SSD'er, hvilket er en fordel for både prisen og drevets stabilitet. Det er som sagt svært at bevise hvilke drev der er mest stabile, men Samsung har ikke ligefrem et ry for at lave meget ustabile SSD'er.
Dette indlæg er blevet redigeret siden det blev afsendt. Sidste redigering blev lavet den 20.11.2012 @ 21:41

Redaktør for Toms Hardware Danmark
Hej

Mange tak for de super svar

\Skodkim
Denne debattråd er automatisk blevet lukket, da der ikke er blevet oprettet et nyt indlæg indenfor de sidste 600 dage. Hvilket vil sige at du ikke kan tilføje svar eller nye spørgsmål til debattråden.

Hvis du har noget du gerne vil tilføje til dette emne, skriv dit spørgsmål på denne side eller kommenter en ny disskustionstråd.