AfterDawn | Downloads | Diskussionsforum | Nyheder
AfterDawn: Forums

Ingen forbindelse til Vigtig harddisk

Min computer kunne fra den ene dag til den anden, ikke starte længere end til boot af bundkortet før den frøs, når jeg tændte den. Efter længere tids søgen, og have skilt computeren ad, fandt jeg frem til det var en af mine lager harddiske der var holdt op med at virke. Det at hele computeren ikke kunne starte, fordi der var tilsluttet en defekt lager harddisk virker i sig selv underligt. Harddisken tændte altså når man satte strøm til den, men kunne ikke få forbindelse til den. Jeg kunne så koble harddisken fra, hvorefter computeren igen kunne starte op.
Jeg har efterfølgende så prøvet på at få liv i hardisken ved tilslutning af dockstation osv. Jeg har haft den sendt til reperation ved min lokale Computer/it forhandler, hvor jeg også forklarede problemet for dem. De kunne heller ikke få liv i den.
Som jeg forstod fra dem, fik jeg ligesom 2 muligheder.
1/ De kunne sende den til et laboratorie, med støvfri lokaler og hele svineriet, hvor de så kunne skifte skiverne over i en anden harddisk. Til en pris af i hvert fald 10.000kr .
2/ Eller jeg kunne søge, og være heldig at finde en helt identisk harddisk, med samme Serie og produktions-Nr. Hvilket ikke skulle være ret lige til!

Eftersom det er lidt en desperat situation, så overvejer jeg faktisk den 1/ mulighed. Selvom det er et helt vanvittigt beløb for en harddisk, så gør filerne på den næsten op for det.

Min spørgsmål lyder så på, er der måske en helt 3 måde hvorpå jeg kan få alle mine vigtige filer ud af den harddisk?

Det handler om en Seagate 500Gb
S/N 9QM6C858

Model ST3500320AS

Take care of your problems, before they take care of you!
Du må undskylde mit sene svar, men jeg tror desværre ikke der findes en 3. løsning.

Modsat SSD'er kan man via SMART eller tidlige tegn på ustabilitet forudse en harddisk død, og dermed nå at lave backup af den.

Jeg forstår ikke helt hvordan nr. 2 løsning kan hjælpe dig. Hvis harddisken er død, kan du vel kun bruge løsning 1. Jeg er heller ikke i tvivl om at du i fremtiden husker backup.

Du kan også overveje en RAID 5-løsning i fremtiden med 3-5 disks, så hvis en harddisk går ned kan du bare skifte den ud, og efter en længere udregningsperiode er alt din mistet data blevet gendannet.

Redaktør for Toms Hardware Danmark
Denne debattråd er automatisk blevet lukket, da der ikke er blevet oprettet et nyt indlæg indenfor de sidste 600 dage. Hvilket vil sige at du ikke kan tilføje svar eller nye spørgsmål til debattråden.

Hvis du har noget du gerne vil tilføje til dette emne, skriv dit spørgsmål på denne side eller kommenter en ny disskustionstråd.